Batu Dalam Hempedu Punca Angin Sakit Pinggang Berpanjangan?

Created with Sketch.

Batu Dalam Hempedu Punca Angin Sakit Pinggang Berpanjangan?

batu dalam hempedu

Batu dalam hempedu sering dianggap remeh. Tapi kalau dah makan macam-macam ubat, tapi angin dan sakit pinggang masih tak sembut, baik la cepat-cepat buat full medical examination..

 

“Abah, kenapa mata Abah nampak kuning? Sebelum ni Ok je,” kata Najmuddin pada abahnya.

“Eh, ye ke? Abah tak perasan pun. Tapi air kencing memang nampak lagi kuning daripada biasa,” jelas Abah.

“Lagi satu, najis pun nampak putih-putih dan terapung je. Kamu rasa kenapa ya?” riak gusar mula terpancar di wajah Abah.

“Macam lemak je. Tapi selalunya tak macam tu,kan?” soal Najmuddin meminta kepastian.

“Tak pernah pun sebelum ni. Tapi akhir-akhir ni, memang terasa loya. Angin pun penuh seluruh badan. Lupa pula, pinggang Abah pun selalu sakit. Mungkin angin la tu ,” terang Abah panjang lebar.

“Esok kita pergi klinik ye, Abah. Saya bawa jumpa doktor. Kena periksa juga apa sebabnya dan macam mana nak rawat lepas ini,” pujuk Najmuddin.

Apakah Yang Berlaku Sebenarnya?

Mari kita senaraikan simptom-simptom yang Abah Najmuddin hadapi.

  • Najis sedikit pucat dan terapung
  • Kerap loya
  • Angin seluruh badan
  • Sakit di bahagian pinggang

Simptom pertama memberikan maklumat yang amat penting iaitu kehadiran bahan berlemak di dalam najis dalam kuantiti yang lebih daripada biasa.

Adakah Lemak di Dalam Najis Normal?

Kehadiran lemak dalam najis adalah normal dalam kuantiti yang rendah. Ini bergantung kepada diet yang diambil.

Namun begitu, jika jumlah yang hadir adalah tinggi, ni menunjukkan ada masalah dalam proses metabolisme lemak di dalam tubuh.

Apakah Fungsi Hempedu?

Hempedu mempunyai satu fungsi yang amat  mudah.

batu dalam hempeduHati kita pula mempunyai pelbagai tugas penting termasuklah menghasilkan cecair yang dipanggil hempedu. Daripada ia terus menyimpan cecair hijau ini, hati akan menghantar cecair hempedu ini untuk disimpan di dalam pundi hempedu sehingga ia diperlukan.

Apabila kita makan, pundi hempedu akan mula menjalankan tugasnya. Ia akau merembeskan cecair hempedu tadi melalui duktus hempedu yang sangat sempit ke dalam usus untuk membantu mencernakan lemak.

Bagaimana Masalah Ini Bermula?

Cecair hempedu adalah satu sebatian yang sangat komplek. Namun ia mengandungi kolesterol, yang cenderung untuk menjadi pekat dan boleh mengeras menjadi batu.

Batu ini boleh terbentuk dari saiz seperti pasir atau membesar sehingga menjadi sebesar sebiji bola pingpong! Jadi apabila batu yang keras ni bergerak di dalam saluran duktus hempedu yang sempit, anda rasa apa yang akan berlaku? Auchhhhhh…

batu dalam hempeduBatu-batu kecil akan berjaya melalui salur hempedu dengan mudah. Namun bagi yang bersaiz besar, ia akan menghakis dinding salur hempedu dan kadangkala akan menyebabkan saluran itu tersumbat.

Apabila tersumbat, proses keradangan akan bermula dan mereka yang menghadapinya akan mula merasa sakit dan rasa loya. Dan jika salur hempedu tersumbat, anda akan terpaksa menjalani pembedahan bagi mengeluarkan batu yang tersumbat atau bagi mengeluarkan pundi hempedu itu terus.

DAPATKAN RAWATAN DOKTOR SECEPAT MUNGKIN!!!

Jika Doktor Sahkan Anda Tidak Perlu Jalani Pembedahan, Apakah Langkah-langkah Yang Boleh Anda Lakukan?

1. Turunkan Berat Badan Anda

Berat badan berlebihan adalah salah satu risiko kepada pembentukan batu hempedu. Oleh yang demikian, penurunan berat badan sedikit sebanyak akan membantu.

Tetapi, anda perlu berhati-hati. Penurunan berat badan melebihi 3 paun atau 1.36kg/minggu telah dikaitkan dengan kenaikan risiko berlakunya batu hempedu.

2. Tukar Diet Kepada Yang Mengandungi Rendah Lemak dan Tinggi Serat

Anda juga mempunyai pilihan untuk cuba diet vegetarian untuk sementara waktu.Ini kerana satu kajian mendapati mereka yang mengamalkan HANYA sayur sebagai diet mereka (vegetarian) mempunyai jumlah insiden batu hempedu yang lebih rendah.

Jika ini terlalu ekstrem, cuba untuk tingkatkan pengambilan sayur dalam diet anda.

Sayur-sayuran membantu hati untuk membersihkan toksin di dalam tubuh. Ini kerana hati akan mencampurkan toksin untuk dibuang dari tubuh ke dalam cecair hempedu.

Cecair hempedu ini akan dirembes ke dalam usus untuk dibuang bersama bahan buangan.

Jika anda mengalami sembelit, toksin ini akan diserap kembali ke dalam tubuh. Oleh yang demikian, sayur yang tinggi kandungan serta akan membantu mengelakkan sembelit dan mengelakkan toksin daripada diserap balik ke dalam tubuh.

Apakah Suplemen Yang Anda Boleh Cuba Untuk Bantu Pemulihan Batu Hempedu?

(Dipetik dari buku Nutri-Cures, tulisan Alice Feinstein)

1. Serat

Pengambilan serat tambahan akan membantu makanan untuk bergerak di dalam usus dan mengelakkan sembelit.

Dr Peter Bennet, salah seorang penulis buku 7-Days Detox Miracle dan The Purification Plan mencadangkan pengambilan 5g serat larut yang boleh didapati dalam pektin, kekacang atau oat dengan setiap hidangan.

2. Lecithin

Cecair hempedu mengndungi kolesterol, lecithin dan asid hempedu. Apabila kolesterol di dalam cecair hempedu menjadi pekat, batu hempedu boleh terbentuk.

Pengambilan lecithin membantu untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku.

3. Magnesium

Pada tahun 2007, penyelidik dari University of Kentucky telah mengkaji diet yang dimabil oleh hampr 42,000 lelaki dan mendapati secara signifikan, bilangan mereka yang mengambil lebih magnesium dalam diet harian mempunyai risiko yang lebih rendah mengalami batu hempedu.

Dos yang dicadangkan adalah 400 miligram. Namun jika anda mempunyai masalah buah pinggang atau apa-apa penyakit buah pinggang, bincangkan perkara ini bersama doktor anda terlebih dahulu/.

4. Vitamin C

Kajian Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III) yang diterbitkan pada tahun 2000 mendapati, wanita yang mempunyai kandungan Vitamin C yang lebh tinggi di dalam darah, akan mempunyai kebarangkalian yang lebih rendah untuk menghidap batu hempedu.

Malah, satu kajian tempatan di Jerman mendapati pengambilan Vitamin C yang berterusan beserta peningkatan aktiviti fizikal akan menurunkan kebarangkalian seseoran itu mengalami batu di dalam hempedu.

Bagaimana Vivix Bantu Abah Mertua?

Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti berkesan sebagai bahan antioksidan yang terbaik.

Minuman botani lazat ini mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.batu dalam hempedu

Campuran proprietari saintifik termaju di dalam Vivix adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain.

Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?

1. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria

Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai “stesen janakuasa tenaga” di dalam sel.

Resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.batu dalam hempedu

2. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan

Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas.

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk organ-organ tubuh dapat dielakkan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE

Resveratrol membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel.

Kesannya, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur hempedu dapat diperlahankan.

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA

Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009.

**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Sumber YoutubeElizabeth Blackburn & The Science Behind Vivix

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar.

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Anda telah lihat bagaimana Vivix ini mampu membantu anda. Malah, produk Shaklee disokong oleh kajian klinikal yang mendalam. Ia disokong oleh Kajian Landmark yang semestinya membuktikan produk Shaklee berkesan!

Anda mahu masalah batu hempedu yang anda hadapi cepat sembuh? Anda mahu orang yang anda sayang sihat? Klik pada gambar di bawah, isikan maklumat serta buat pembayaran secara online, dan pihak Shaklee akan membuat penghantaran secara kurier terus kepada anda.

paru-paru berair cepat sembuh

Klik di sini untuk membuat pesanan!!!

kerap pening kepala pusing

Anda mahukan tawaran yang lebih baik? Mungkin diskaun 10-15% bagi Vivix? Hubungi saya sekarang. Ada rahsia yang ingin saya kongsikan yang pastinya amat berbaloi-baloi!

TeamDIVA Bussiness Leader

Riza Afzan

012-4637064

Shaklee ID : 868991

Pengedar Shaklee Taiping Simpang & Kamunting

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..
Powered by