Tag: tingkatkan imuniti badan

Created with Sketch.
makanan tingkatkan sistem imun

Tingkatkan Sistem Imun: 6 Jenis Makanan Yang Perlu Anda Amal

Ada ke makanan tingkatkan sistem imun? Terus terang, Saya dah tak larat nak ambil cuti bila musim selesema melanda. Bos kat ofis dah mula tegur sebab anda kerap sangat ambil cuti sakit. Kadang-kadang bergilir-gilir dengan anak-anak sakitnya. Terpaksa pulak ambil cuti tahunan sebab nak jaga mereka. Sebenarnya selain faktor cuaca, terdapat juga faktor lain yang…
Read more

Bahayakah Jika Bayi Tertelan Muntah?

“Aspiration” pneumonia adalah jangkitan kedua paling kerap mengakibatkan pesakit dimasukkan ke hospital. Kes ini kerap berlaku di kalangan bayi, kanak-kanak, dan warga emas terutamanya mereka di pusat jagaan orang tua. Insiden yang berlaku tanpa disedari (tanpa ada tanda-tanda batuk) berlaku dalam lebih kurang 50 peratus kes yang diterima. Kajian turut mendapati pesakit dengan “feeding tube”…
Read more

Faktor-faktor Meningkatkan Risiko Jangkitan Kuman Pada Paru-paru Kanak-kanak

Berat badan yang rendah ketika lahir, malnutrisi, persekitaran yang kurang sihat dan asap rokok adalah faktor-faktor yang meningkatkan risiko jangkitan kuman pada paru-paru kanak-kanak. 2 kajian tempatan yang dijalankan di kalangan kanak-kanak yang dimasukkan ke wad kerana jangkitan akut sistem pernafasan telah mengenalpasti faktor-faktor berikut yang boleh meningkatkan risiko berlakunya paru-paru berair atau pneumonia: Berat…
Read more

Elak Mudah Jatuh Sakit Jimat Perbelanjaan Bulanan Bos Pun Sayang

Anda Kerap Sangat Jatuh Sakit Sampai Orang Lain Bosan Dengar?  Bos di ofis dah mula tegur sebab anda kerap sangat ambil cuti sakit. Kadang-kadang bergilir-gilir dengan anak-anak sakitnya. Terpaksa pulak ambil cuti tanpa gaji, sebab cuti tahunan dah habis. Sebenarnya selain faktor cuaca, terdapat juga faktor lain yang boleh menyumbang kepada kesihatan tubuh kita.  Perkara…
Read more

Tak Nak Anak Mudah Sakit Bila Berkumpul Ramai-Ramai Boleh Cuba Ni

Semalam kot ada terbaca post Persatuan Baby Semalaysia (pandai kecik2 dah berpersatuan) tentang syarat2 berhari-raya tu Tak nak komen panjang sebabnya ada yang betul, ada yang boleh dipertimbangkan semula. Kalau tak susah jugak kan, hari raya tu memang sesi merapatkan silaturrahim dan ziarah menziarahi kan?  Takkan nak jdi kera sumbang pulak? Jangan kecik hati nanti…
Read more

Cara Rawat Selesema Menggunakan Bahan Semulajadi Tanpa Ubat

Saat selesema melanda memang merimaskan. Bukan sahaja pada diri sendiri, orang sekeliling pun rasa tak selesa nak berada berhampiran dengan kita. Iya lah, risau berjangkit pulak kan. Kadang-kadang tu kerap sangat selsema datang menjengah, rasa macam dah tak berapa lalu nak telan ubat. Dah la mengantuk pula tu. Susahnya nak buat kerja. Nah saya kongsikan…
Read more

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..