Senaman Turunkan Gula:Ini Rahsianya

Created with Sketch.

Senaman Turunkan Gula:Ini Rahsianya

senaman turunkan gula

“Cik, saya ni kan ada kencing manis. Kadang-kadang bila gula saya tinggi, badan senang sangat letih, sangat dahaga dan selalu kencing. Encik mesti faham kan?” kata Pakcik Zainul sepenuh hati.

“Dan sekarang ni Encik nak saya bersenam selama setengah jam setiap hari? Setiap hari, Encik? Mana saya nak ada kudrat”.

Pakcik Zainul semakin pasrah. Dia dah cukup penat dengan semua ini. Ubat yang bermacam-macam, diet, temujanji doktor. Dia dah cukup penat. Dan sekarang, doktor-doktor ini nak paksa dia bersenam pula.

“Mereka ni tak faham apa yang aku kena hadapi setiap hari. Mereka ini tak tahu”. Itulah kata-kata yang terngiang-ngiang di dalam benak fikirannya.

“Ayah cuba ya?” tiba-tiba suara Irene, anak kesayangannya kedengaran.

“Kita cuba ya, Ayah. Irene teman ayah. Kita buat sama-sama”.

Bermula saat itu, bermulalah aktiviti mereka saban pagi selepas Subuh. Senaman, makan ubat-ubatan yang diberikan, cucuk insulin, diet dan periksa gula dalam darah setiap hari. Semua yang doktor sarankan, semua mereka buat. Irene pun suap sirap merah Vivix satu sudu kecil setiap pagi.

“Hmmm, bagus juga ya. Dulu nak berjalan pun dah mengah. Sekarang dah boleh berbasikal keliling kampung ni. Gula pun dah makin baik. Nasib anak kesayanganku ini paksa hari tu.”

Bagaimana Senaman Membantu Menurunkan Kandungan Gula Dalam Darah Pesakit Diabetes?

Senaman merupakan salah satu saranan yang disyorkan bagi pesakit diabetes dalam mengawal kadar gula dalam darah. Namun begitu, ia perlu dilakukan secara konsisten setiap hari bagi mendapatkan kesan yang terbaik.

Mekanisme yang telah dipersetujui adalah unik yang mana ia memintas peranan dan mekanisme yang melibatkan insulin dalam merangsang reseptor Glut4 dalam membawa masuk gula ke dalam sel.

Semasa bersenam, di mana keperluan tenaga melalui oksidasi gula adalah tinggi, sel akan dirangsang untuk menghasilkan 5’AMP iaitu sejenis “activated protein kinase” yang akan bertindak merangsang reseptor Glut4 tanpa memerlukan kehadiran insulin.

senaman turunkan gula

senaman turunkan gula

Bagi pesakit Diabetes Jenis 2, mekanisme ini dapat membantu membekalkan gula kepada sel dan pada masa yang sama mengurangkan kepekatan gula di dalam darah. Ini sangat membantu memandangkan sel tidak lagi sensitif terhadap kehadiran insulin.

Tips-tips Lain Yang Berkesan Membantu Kawal Gula Dalam Darah Supaya Kembali Normal

  • Komplians terhadap pengambilan ubat-ubatan yang dibekalkan

    • Ubat yang dibekalkan memastikan paras gula berada dalam julat yang selamat. Jika paras gula menjadi tidak terkawal, kerosakan yang lebih teruk boleh terjadi pada tubuh.
      Oleh itu, pastikan anda ambil insulin dan makan ubat anda mengikut dos dan masa yang telah diberikan bagi memastikan paras gula anda terkawal
  • Melakukan “self-monitoring of blood glucose (SMBG)

    • Kajian membuktikan pesakit yang membuat “self-monitoring” menunjukkan peningkatan dan kawalan yang lebih baik terhadap penyakit mereka
  • Mengamalkan diet yang sihat

    • Diet merupakan antara komponen yang penting dalam memastikan gula dalam darah dapat dikawal dengan baik. Ini dapat menurunkan bebanan pada sistem tubuh dalam mengawal paras gula dalam darah
    • Kurangkan minuman bergas, minuman 3-in-1  dan hadkan pengambilan gula proses (gula putih)
    • Pilih makanan dengan Glycemic Index yang rendah
    • Mengamalkan pengambilan suplemen yang membantu meningkatkan kesihatan tubuh
    • Bagi pesakit diabetes, sebarang pengambilan suplemen perlu mendapat kebenaran daripada pihak dokor bagi memastikan ia tidak mengganggu rawatan yang sedang dijalani pesakit.
    • Antioksidan adalah antara suplemen yang dicadangkan bagi membantu mengawal komplikasi-komplikasi diabetes menjadi lebih teruk yang berpunca daripada keradangan.

sukusukuseparuh

Bolehkah semua langkah-langkah di atas dilaksanakan? Percaya atau tidak, inilah langkah-langkah yang telah dilakukan oleh seorang penghidap kencing manis dalam mengawal gula dalam darahnya.

Mengapa Wajar Memilih Vivix?

Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu menurunkan bacaan gula di dalam darah. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!

kandungan Vivix Shaklee

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?

Kandungan gula dalam darah yang tinggi akan meningkatkan kepekatan darah dan ini akan memperlahankan aliran darah yang membawa oksigen dan nutrien yang diperlukan ke organ-organ.

Apabila organ-organ ini kurang mendapat nutrien, fungsinya akan menurun dan boleh mengakibatkan kerosakan kepada sistem tubuh badan kita.

1. Resveratrol Mengurangkan Kerintangan Insulin

Kajian telah membuktikan bahawa resveratrol mampu membantu untuk mengurangkan rintangan insulin iaitu satu keadaan di mana sel menjadi tidak sensitif terhadap kehadiran insulin.

kepentingan insulinApabila rintangan insulin berjaya dikurangkan, gula di dalam darah akan dapat dibawa masuk ke dalam sel, menurunkan kandungan gula di dalam darah dan meningkatkan keupayaan sel untuk menghasilkan tenaga.

2. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria

Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai “stesen janakuasa tenaga” di dalam sel.

Pada masa yang sama, resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.

tambah tenaga

3. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan

Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas.

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ terutamanya jantung, buah pinggang, mata dan saraf akan dapat dihentikan.

4. Melambatkan proses pembentukan protein AGE

Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur buah pinggang dapat diperlahankan.

5. Melindungi sel dari kerosakan DNA

Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009.

**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Sumber Youtube: Elizabeth Blackburn & The Science Behind Vivix

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar.

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.

Vivix Shaklee Taiping

Cara 2 :

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :

Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda 🙂

Diskaun Produk Shaklee

Founder #TeamDIVA
Riza Afzan
012-4637064
No ID: 868991

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..