Remaja Yang Merokok Hebat?Apa Yang Remaja Lelaki Ini Lalui Mungkin Buat Anda Terkedu..

Created with Sketch.

Remaja Yang Merokok Hebat?Apa Yang Remaja Lelaki Ini Lalui Mungkin Buat Anda Terkedu..

“Dek Lan, Jangan la takut. Meh cuba satu sedut je. Bukan nyer boleh buat mati,” kata ZackZainal sambil menghembus asap rokok John yang dibelinya pagi tadi. 
“Betul tu, Lan. Kalau kau hisap rokok, baru la orang kata kau macho dan hebat. Baru orang kata kau macam orang besar” tambah Irfan sambil menghembus rokoknya ke muka Azlan.
Azlan mengetap bibir. Hatinya meluap-luap bila kawan-kwan yang tadi mengajaknya untuk “study group”, rupa-rupanya ada agenda lain untuknya hari ini. Matanya memandang dengan penuh jelek aksi rakan-rakan yang dikatakan hebat dan macho itu.
“Takpe la, korang. Aku balik dulu la. Banyak kerja lain nak buat ni. Kalau setakat lepak je, baik aku balik rumah” kata Azlan.
“Ala, bro. Tak macho la macam ni. Kalau nak lepak sekali dengan kami, kena la ikut apa kami buat” kata ZackZainal.
Kali ini, Azlan memang tak dapat menahan sabar. Mereka ini semua tak tahu betapa seksanya arwah ayahnya ketika menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ayahnya orang yang sangat dihormati di kalangan masyarakat di situ. Sebut saja nama Cikgu Arif, mesti ramai yang kenal. Namun kesilapannya yang tidak mahu berhenti merokok menyebabkannya terpaksa bergelut di akhir hidupnya dan Azlan menjadi saksi semua itu.
“Macam ni la, korang. Aku tak rasa pun kalau hisap rokok ni hebat. Rasulullah dan sahabat-sahabat nabi pun tak hisap rokok. Itu baru dikatakan manusia hebat. Islam pun dah haramkan rokok ni. Jadi, korang nak kata rokok yang haram ni hebat? Fikir balik la.” Nada suara Azlan sedikit keras walaupun dia dah cuba untuk mengawalnya.
“Alaa, Lan. Cakap la kau takut”, ejek Irfan sambil tersengih.
“Aku memang takut, Irfan. Aku takut mati. Kau pun mesti ingat arwah Ayah aku meninggal sebab kanser paru-paru. Bila kami semua dapat tahu, Ayah dah pun disahkan di Tahap 4. Tiada apa boleh dilakukan lagi. Aku sentiasa ada disampingnya. Aku tahu macam mana sakitnya dia cuba untuk bernafas. Dan sebelum dia meninggal, arwah Ayah aku dah pesan supaya aku jangan sekali-kali sentuh rokok. Apatah lagi hisap atau berada dekat dengan asap rokok” cerita Azlan panjang lebar.
Belum sempat Irfan dan ZackZainal menjawab, Azlan terus menyambung 
“Korang tahu kan kesan rokok pada badan korang? Dah la korang rosakkan diri sendiri, lepas tu rosakkan orang lain dengan 2nd hand smoke dan 3rd hand smoke korang. Buat dosa pada tubuh sendiri, lepas tu buat dosa pada orang lain. Korang ingat korang sempat ke nak minta maaf pada semua yang dapat sakit disebabkan asap rokok korang?”
Irfan dan ZackZainal tersentak. Mereka mula terbayang wajah keluarga masing-masing. Lebih-lebih lagi Irfan. Terbayang wajah adiknya yang kini masih di wad kerana serangan asma yang makin kerap. Dia merokok untuk hilangkan stress bila teringatkan adiknya. Tapi kini baru dia sedar, dia mungkin jadi penyebab adiknya jadi begitu.
Azlan terus berlalu meninggalkan Irfan dan ZackZainal dalam keadaan terdiam selepas menerima “syarahan percuma” daripadanya. Namun sebelum beredar,
“Bagi aku, orang yang betul-betul hebat bukan orang yang merokok. Tapi orang yang hebat adalah perokok yang mampu berhenti daripada terus menjadi hamba rokok”.
Rasanya 6 daripada 10 perokok yang pernah saya temui ada pengalaman berhenti merokok. Tapi rata-ratanya akan mengatakan simptom gian dan kesan sampingan adalah perkara yang paling menghantui mereka. Betul kan? Tapi jangan risau, anda boleh melakukannya dengan

Adakah Resveratrol Boleh Membantu?
1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya semasa merokok, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.
Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. 
2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan 

Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 
Radikal bebas akibat merokok adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan. 
3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE 

Merokok telah terbukti mengakibtakn pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik. 
4. Membantu melindungi sel dari kerosakan DNA 
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. 
Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009. 
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.
Mengapa Vivix? 
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu dalam memastikan paras gula dalam darah dalam lingkungan normal. 
Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu anda berhenti merokok.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol

Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
Berminat Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang?

Cara 1 : 
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan courier GDex atau CityLink.
Vivix Energy For Life Set
Energy For Life Set (2 bottles of Vivix)
Cara 2 : 
Dengan Cara 1, anda dapat buat pembelian terus daripada HQ Shaklee. Tapi dengan cara 2, kami akan menyediakan extra service yang semestinya dapat membantu anda menghentikan perbuatan yang sememangnya sukar untuk dilakukan ini.
Kami akan sediakan sekali 1-to-1 coaching & kaunseling secara PERCUMA daripada seorang Certified Smoking Cessation Service Provider (CSCSP) Malaysia sehingga anda berhenti merokok. 
Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah Pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda 🙂
Shaklee Distributor & Bussiness Leader

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..
Powered by