Category: Kesihatan

Created with Sketch.
tambah tenaga wanita

Tambah Tenaga Wanita: Ini Yang Perlu Anda Lakukan

Mudah penat? Ini yang perlu anda lakukan untuk tambah tenaga wanita anda. Mengapa Anda Perlu Tambah Tenaga Wanita Anda? Penattttt…. Stresss… Huwarghhh …. kadang-kadang tak terluah! Ramai mak-mak yang saya rasa bergelut dengan kepenatan menguruskan hal kerja dan hal keluarga. Tu petanda badan bagi “signal” yang ia perlukan sokongan untuk terus berfungi dengan baik. Keistimewaan…
Read more

Cegah Angin Ahmar Kini Semudah ABC

Tahukah anda 80% kes angin ahmar atau stroke sebenarnya boleh dielakkan? Anda boleh cegah angin ahmar atau stroke jika anda membuat perubahan mulai sekarang. Dan pastinya, ia semudah ABC. Apa Itu Stroke atau Angin Ahmar? Stroke atau angin ahmar juga dikenali sebagai serangan otak dan terbahagi kepada 3 jenis.   Ischemic Stroke salur darah yang…
Read more

atasi gastrik

Atasi Gastrik: Petua Cepat, Mudah dan Berkesan

Mereka yang kerap alami gastrik pasti mahu atasi gastrik secepat mungkin,bukan? Adakah Insiden Seperti Ini Pernah Anda Alami? “Ya Allah, sakitnya perut ni. Rasa macam dikisar-kisar isi perut ni. Aduhhhhh” erang Siti di dalam bilik. Puan Sarah yang sedang memasak diluar meluru masuk ke dalam bilik apabila mendengar suara anak kesayangannya. “Kenapa ni, Siti?” soalnya…
Read more

senaman turunkan gula

Senaman Turunkan Gula:Ini Rahsianya

“Cik, saya ni kan ada kencing manis. Kadang-kadang bila gula saya tinggi, badan senang sangat letih, sangat dahaga dan selalu kencing. Encik mesti faham kan?” kata Pakcik Zainul sepenuh hati. “Dan sekarang ni Encik nak saya bersenam selama setengah jam setiap hari? Setiap hari, Encik? Mana saya nak ada kudrat”. Pakcik Zainul semakin pasrah. Dia…
Read more

Galakkan Anak Minum Air Kosong

5 Tips Mudah Galakkan Anak Minum Air Kosong Dengan Rela Hati

Galakkan anak minum air kosong perlu dimulakan sejak anak-anak kita kecil lagi. Sebagai ibu kita perlu ingatkan anak-anak supaya kerap minum air supaya mereka tak lupa. Anak-anak saya juga begitu. Mereka akan mintak air bila mereka betul-betul rasa kering tekak. Kebiasaannya apa yang saya buat adalah saya cuba pastikan mereka minum air kosong setiap sejam.…
Read more

buat air selusuh

Air Selusuh: 6 Cara Buat Sendiri Tanpa Harapkan Orang Lain

Air selusuh amat sinonim dengan proses bersalin masyarakat Melayu. Bila semakin dekat tarikh bersalin, mesti orang tua kita dah bertanya tentang persediaan air selusuh ni. Umum yang melahirkan mesti mengatakan kesakitan bersalin itu tak boleh di ungkap dengan kata-kata. Jadi dengan adanya air selusuh secara psikologinya mampu menjadi penenang buat si ibu yang sedang bertarung…
Read more

Peranan Suami dalam Penyusuan Susu Ibu (Part 1)

Hmmm, breastfeeding?.. Kerja di Unit TCM HPJ ni banyak bagi aku input pasal breastfeeding. Tapi terlalu banyak info untuk si ibu. Pernah terfikir tak apa peranan suami dalam penyusuan susu ibu? Kajian Peranan Suami Dalam Penyusuan Susu Ibu Untuk makluman, ada satu kajian yang menyatakan 70% para ibu yang membuat keputusan untuk breastfeed, sebenarnya hasil…
Read more

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..