Category: Kesihatan

Created with Sketch.
punca sakit jantung lelaki wanita

Jadi Perfectionist Tingkatkan Risiko Punca Sakit Jantung Anda?

Penyakit jantung masih menjadi punca utama kematian di Malaysia. Namun, walaupun ramai ketahui punca sakit jantung, tetapi masih ramai yang buat tak endah. Adakah anda pun begitu? Apa itu sakit jantung sebenarnya? Perunding Pakar Kardiologi, Pantai Hospital Ampang, Selangor, Dr. Chong Wei Peng menjelaskan serangan jantung berlaku apabila otot jantung mengalami kerosakan atau “mati” akibat…
Read more

hilangkan alahan mengandung

Hilangkan Alahan Mengandung Elak Berulang Masuk Air Di Hospital

Seawal 5 minggu kehamilan saya masa anak sulung dulu, saya memang boleh hidup seperti biasa. Sampaikan saya boleh bertanya doktor betul ke saya mengandung sebab kawan-kawan saya asyik minta saya kongsi macam mana saya hilangkan alahan mengandung. Bak kata doktor tu, tak ada alahan tu rezeki. Ya, betul jugak. Jahilnya saya masa tu ingatkan kalau…
Read more

masalah angin dalam badan

Masalah Angin Dalam Badan Sampai Susah Nak Solat Sebab Mudah Kentut

Anda alami masalah angin dalam badan? Pernah tak anda alami bila dah sudah ambil wudhuk, masa tu la kita nak terkentut? Dah kena ambil wudhuk semula yang tempatnya jauh betul! Tak pun dah masuk saf untuk solat berjemaah, masa tu la rasa nak terkentut. Kadang-kadang tu tak sempat nak keluar dari saf terus kentut tanpa…
Read more

penyebab angin dalam badan

Penyebab Angin Dalam Badan: Tolong Elak Kalau Tak Nak Kentut Tak Henti-henti

Angin terbentuk dari bahan yang dimakan. Setiap orang mempunyai tindakbalas yang berbeza terhadap makanan yang diambil. Jadi, adalah sangat penting untuk kita tahu apakah makanan atau minuman penyebab angin dalam badan. Maka anda harus perhatikan makanan apakah yang buatkan badan anda rasa panas/ tidak selesa/ sebu dan tanda-tanda lain yang menyerang jika anda ‘salah makan’.…
Read more

mudah lupa di usia muda

Mudah Lupa Di Usia Muda Petanda Awal Alzheimer?

Ramai yang selalu mengadu mudah lupa di usia muda. Tapi tahukah anda mudah lupa di usia muda mungkin prekursor kepada keadaan yang terlebih serius? Sebelum kita mula bercerita lebih lanjut tentang perkara ini, eloklah kita fahami perkara asas atau “fundamental” kepada perbincangan kita iaitu “Sistem Grid Elektrik di Dalam Otak” Eh, dalam otak ade elektrik?…
Read more

sakit-kepala-kuat-tanda-stroke

Sakit Kepala Kuat Sampai Tak Boleh Tidur Risiko Kena Strok

Segalanya bermula dengan Sakit Kepala Kuat.. Segalanya bermula apabila ibunya mengadu sakit kepala kuat dan muntah-muntah sampai tak boleh tidur pada malam itu. Ubat tahan sakit yang diambil tak mampu mengubah apa pun. Sehinggalah jam 3 pagi, segalanya masih tidak berubah. Ibunya masih tidak mampu melelapkan matanya kerana sakit kepala kuat sehingga terasa kepala sedang…
Read more

tambah tenaga wanita

Tambah Tenaga Wanita: Ini Yang Perlu Anda Lakukan

Mudah penat? Ini yang perlu anda lakukan untuk tambah tenaga wanita anda. Mengapa Anda Perlu Tambah Tenaga Wanita Anda? Penattttt…. Stresss… Huwarghhh …. kadang-kadang tak terluah! Ramai mak-mak yang saya rasa bergelut dengan kepenatan menguruskan hal kerja dan hal keluarga. Tu petanda badan bagi “signal” yang ia perlukan sokongan untuk terus berfungi dengan baik. Keistimewaan…
Read more

Cegah Angin Ahmar Kini Semudah ABC

Tahukah anda 80% kes angin ahmar atau stroke sebenarnya boleh dielakkan? Anda boleh cegah angin ahmar atau stroke jika anda membuat perubahan mulai sekarang. Dan pastinya, ia semudah ABC. Apa Itu Stroke atau Angin Ahmar? Stroke atau angin ahmar juga dikenali sebagai serangan otak dan terbahagi kepada 3 jenis.   Ischemic Stroke salur darah yang…
Read more

atasi gastrik

Atasi Gastrik: Petua Cepat, Mudah dan Berkesan

Mereka yang kerap alami gastrik pasti mahu atasi gastrik secepat mungkin,bukan? Adakah Insiden Seperti Ini Pernah Anda Alami? “Ya Allah, sakitnya perut ni. Rasa macam dikisar-kisar isi perut ni. Aduhhhhh” erang Siti di dalam bilik. Puan Sarah yang sedang memasak diluar meluru masuk ke dalam bilik apabila mendengar suara anak kesayangannya. “Kenapa ni, Siti?” soalnya…
Read more

senaman turunkan gula

Senaman Turunkan Gula:Ini Rahsianya

“Cik, saya ni kan ada kencing manis. Kadang-kadang bila gula saya tinggi, badan senang sangat letih, sangat dahaga dan selalu kencing. Encik mesti faham kan?” kata Pakcik Zainul sepenuh hati. “Dan sekarang ni Encik nak saya bersenam selama setengah jam setiap hari? Setiap hari, Encik? Mana saya nak ada kudrat”. Pakcik Zainul semakin pasrah. Dia…
Read more

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..