Blog

Created with Sketch.

Turunkan Asid Urik Supaya Tak Perlu Cucuk Lagi Bila Gout Menyerang

Bila cakap pasal gout, pastinya perkataan asid urik akan timbul dalam kepala. jadi bagaimanakah cara paling efektif untuk turunkan asid urik di dalam badan? Bagaimana Asid Urik Terhasil? Secara mudahnya,purine yang berasal dari pemakanan (hasil laut, organ dalaman dan sebagainya), akan dipecahkan menjadi molekul yang lebih kecil iaitu asid urik dan 70% daripadanya dikeluarkan dari…
Read more

patah tulang pinggul

Parents Anda Patah Tulang Pinggul? Ini Cara Cepat Bantu Mereka Pulih

Patah Tulang Pinggul adalah antara kes yang paling kerap berlaku di kalangan warga emas Selain bilangan insidennya yang semakin meningkat, patah tulang pinggul di kalangan warga emas adalah satu masalah yang signifikan memandangkan ia boleh meningkatkan risiko terjadinya masalah-masalah lain yang lebih serius.Percaya atau tidak, seorang warga emas yang berumur 65 tahun ke atas yang…
Read more

tulang retak cepat pulih

Tulang Retak Cepat Pulih Jika Amalkan Diet Khas Ini?

Geram betul bila tulang retak ni. Apa pun tak boleh buat. Tapi betul ke diet ini boleh bantu tulang retak cepat pulih? Bila Proses Pemulihan Tulang Retak Bermula? Tulang yang retak atau patah menjalani proses pemulihan yang sama. Bezanya, tempoh masa pemulihan antara individu mungkin berbeza. Menurut Foot Health Facts, inflamasi atau bengkak akan berlaku…
Read more

slip disc detail

Kerap Duduk Lama Kerana Kerja, Risiko Sakit Belakang Akibat Slip Disc

Sakit belakang akibat slip disc yang berpanjangan walaupun sudah menerima rawatan adalah satu mimpi ngeri bagi kita yang dewasa. Tapi anda tak perlu risau kerana kini kami akan kongsikan Tips Pakar Ortopedik Atasi Sakit Belakang Akibat Slip Disc. Apa Itu Slip Disc? Pernah bayangkan apa akan terjadi jika 2 tulang sentiasa bergesel sepanjang masa? Jawapannya…
Read more

punca sakit pinggang cara atasi

PUNCA SAKIT PINGGANG DAN CARA MENGATASINYA

Sakit pinggang mungkin nampak mudah? Tapi bagi sesetengah orang, sakit pinggang sangat menyakitkan hingga mengganggu aktiviti harian. Adalah penting untuk mengenalpasti punca sakit pinggang bagi memudahkan kita merawatnta. Jika masalah ini berlarutan berminggu-minggu hingga berbulan-bulan bermakna ia sesuatu yang sesuatu yang perlu diberikan perhatian. Mungkin ada yang menganggapnya sebagai masalah ringan, tetapi jika dibiarkan boleh…
Read more

punca sakit jantung lelaki wanita

Jadi Perfectionist Tingkatkan Risiko Punca Sakit Jantung Anda?

Penyakit jantung masih menjadi punca utama kematian di Malaysia. Namun, walaupun ramai ketahui punca sakit jantung, tetapi masih ramai yang buat tak endah. Adakah anda pun begitu? Apa itu sakit jantung sebenarnya? Perunding Pakar Kardiologi, Pantai Hospital Ampang, Selangor, Dr. Chong Wei Peng menjelaskan serangan jantung berlaku apabila otot jantung mengalami kerosakan atau “mati” akibat…
Read more

Cara Menghilangkan Sunburn Guna Bahan Semulajadi Yang Boleh Dibeli di Pasar Je

Jika and di sini, pastinya sunburn menjadi masalah utama anda sekarang kan? Tapi tahukah anda ada petua semulajadi cara menghilangkan sunburn yang mujarab yang anda boleh cuba? Mengapa Sunburn Terjadi? Setiap hari kulit kita sentiasa terdedah kepada matahari tidak kira panas terik ataupun redup. Sel-sel kulit mudah rosak dan menjadi kemerah-merahan, ini lah yang dinamakan…
Read more

hilangkan alahan mengandung

Hilangkan Alahan Mengandung Elak Berulang Masuk Air Di Hospital

Seawal 5 minggu kehamilan saya masa anak sulung dulu, saya memang boleh hidup seperti biasa. Sampaikan saya boleh bertanya doktor betul ke saya mengandung sebab kawan-kawan saya asyik minta saya kongsi macam mana saya hilangkan alahan mengandung. Bak kata doktor tu, tak ada alahan tu rezeki. Ya, betul jugak. Jahilnya saya masa tu ingatkan kalau…
Read more

masalah angin dalam badan

Masalah Angin Dalam Badan Sampai Susah Nak Solat Sebab Mudah Kentut

Anda alami masalah angin dalam badan? Pernah tak anda alami bila dah sudah ambil wudhuk, masa tu la kita nak terkentut? Dah kena ambil wudhuk semula yang tempatnya jauh betul! Tak pun dah masuk saf untuk solat berjemaah, masa tu la rasa nak terkentut. Kadang-kadang tu tak sempat nak keluar dari saf terus kentut tanpa…
Read more

penyebab angin dalam badan

Penyebab Angin Dalam Badan: Tolong Elak Kalau Tak Nak Kentut Tak Henti-henti

Angin terbentuk dari bahan yang dimakan. Setiap orang mempunyai tindakbalas yang berbeza terhadap makanan yang diambil. Jadi, adalah sangat penting untuk kita tahu apakah makanan atau minuman penyebab angin dalam badan. Maka anda harus perhatikan makanan apakah yang buatkan badan anda rasa panas/ tidak selesa/ sebu dan tanda-tanda lain yang menyerang jika anda ‘salah makan’.…
Read more

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..