6 Makanan Anti Stress Elak Tekanan Darah Meningkat Secara Mendadak

Created with Sketch.

6 Makanan Anti Stress Elak Tekanan Darah Meningkat Secara Mendadak

Anda stress dan keadaan persekitaran seperti tempat kerja dan keadaan rumah membuatkan anda begitu? Tenang. Jangan pening kepala. Anda boleh mengurangkan stress anda itu dengan makanan.
Saya tak nafikan saya turut menjadikan makanan sebagai pelega stress. Cuba luangkan masa anda untuk memasak makanan kegemaran anda ataupun nikmati makanan di restoran kegemaran anda. Anda boleh masukkan 6 Makanan Anti Stress Elak Tekanan Darah Meningkat Secara Mendadak. Di sana cuba makan dengan tenang dan nikmati hidangan tanpa gangguan ya. 
stress

1. Daging

Daging merupakan makanan yang terbaik untuk di ambil ketika sedang stress. Ini kerana daging mengandungi zink, zat besi, vitamin B yang penting dalam mengawal mood.
Tapi awas jangan ambil berlebihan dalam satu hidangan. Saiz hidangan yang di cadangkan adalah sekadar satu cawan kecil sahaja. Kalau lebih karang, penyakit lain pula yang tiba!

2. Badam

Badam mengandungi vitamin E, B2, magnesium dan zink. Jumlah yang sesuai untuk di makan adalah 1/3 cawan bersamaan dengan 306 kalori.

3. Tuna

Jika anda separuh hari di pejabat dan keadaannya sangat tertekan, saya cadangkan agar anda menikmati tuna sebagai menu makan tengahari. Ini kerana tuna kaya dengan vitamin B6.
Tetapi jika anda menikmatinya dalam bentuk sandwich, cuba kurangkan mayonis yang di campur bersama tuna ya.

4. Emping jagung atau bertih beras

Anda boleh jadikan ia sebagai menu minum petang. Satu cawan bertih jagung atau dua cawan bertih beras kaya dengan vitamin dan asid folik. 

5. Susu segar

Saya tahu ramai di antara kita tak begitu gemarkan susu. Tapi tak salah kalau sesekali anda mencubanya. Anda boleh cuba mengambil susu segar bagi memulakan hari yang baik tanpa stress. Jumlah yang di syorkan pun ialah setengah cawah dan sudah semestinya tanpa gula. Ok lah kan, bukan banyak sangat pun. 
Saya dulu pun tak gemarkan susu tapi setelah mencuba pelbagai jenama, tekak saya hanya boleh terima susu HL kotak sahaja. Jadilah kan dari tak minum langsung. Selain tu saya ambil kalsium tablet Ostematrix untuk cukupkan keperluan kalsium harian saya sebanyak 1000mg. 
Ostematrix
Sebotol 120 biji, RM 61


6. Asparagus dan Vitamin B

Asparagus dan vitamin B kaya dengan asid folik yang mampu menstabilkan emosi. Kedua-dua sumber ini berperanan menghasilkan serotonin dalam otak yang akan membantu mewujudkan rasa tenang dan gembira.
Apabila mengalami tekanan, paras hormon kortisol dalam tubuh akan meningkat lalu menyebabkan tahap serotonin merosot. Oleh itu antara menu yang boleh anda pertimbangkan adalah asparagus yang di ‘stir fry‘ atau pun di buat sebagai sup. Yummy!
Sebotol 120 biji RM53.75
Jika anda mahu pastikan anda sentiasa dalam kondisi yang baik dan kurang stress, saya amat cadangkan untuk anda mengamalkan kedua-dua jenis suplemen di atas. Ia mampu membantu anda kekal fokus dan lebih bertenaga berhadapan dengan segala kemungkinan dan masalah yang bakal datang.
Kadang-kadang kala kehidupan seharian yang sibuk membuatkan kita tidak boleh terlalu cerewet dengan bab makan. Ye lah, perut dah lapar mana boleh tunggu-tunggu lagi kan. Badan pun dah letih memang fikir nak makan, balik, rehat then tidur.
Tapi yang paling menyedihkan, kita makan apa sahaja untuk mengenyangkan perut kita tanpa mengambil kira nutrisi yang ada di dalam satu-satu makanan yang kita ambil.
Dan menariknya bulan ini ada promo beli 4 botol B complex tapi anda hanya membayar untuk harga 3 botol. Menarik bukan? 
Boleh tanya kawan-kawan dan sedara mara untuk sama-sama jadi lebih sihat dan produktif. Zaman sekarang memang tak dapat lari dari stress, tapi yang penting anda dah tahu macam mana nak kurangkan stress tu kan? 
Maka bertindaklah. InsyaAllah anda akan lebih bahagia dengan hari-hari yang mendatang. Hubungi saya segera ya untuk order dan konsultasi PERCUMA.
 
Your Trusted SID

 

ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar
Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!
Artikel Menarik Untuk Dibaca:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..