Cara Menghilangkan Sunburn Guna Bahan Semulajadi Yang Boleh Dibeli di Pasar Je

Created with Sketch.

Cara Menghilangkan Sunburn Guna Bahan Semulajadi Yang Boleh Dibeli di Pasar Je

Jika and di sini, pastinya sunburn menjadi masalah utama anda sekarang kan? Tapi tahukah anda ada petua semulajadi cara menghilangkan sunburn yang mujarab yang anda boleh cuba?

Mengapa Sunburn Terjadi?

Setiap hari kulit kita sentiasa terdedah kepada matahari tidak kira panas terik ataupun redup. Sel-sel kulit mudah rosak dan menjadi kemerah-merahan, ini lah yang dinamakan sunburn.

Kulit yang kerap terdedah kepada sinaran ultraviolet dari matahari bukan sahaja mengakibatkan sunburn, tetapi turut menimbulkan masalah lain seperti jeragat, pigmentasi dan kulit nampak lebih tua.

5 Cara Menghilangkan Sunburn Guna Bahan Semulajadi

1. Mayonis

Selepas berjemur lama di bawah sinaran matahari, sapu sedikit mayonis pada kulit dan anda akan dapat rasa kesan kelegaan. Mayonis juga mengandungi cuka yang membantu mengurangkan kesan kulit terbakar akibat sinaran terik cahaya matahari.

Nak kesan yang lebih sensasi? Sejukkan dulu mayonis di peti ais kemudian sapu pada kulit. Cubalah!

2. Tembikai

Tembikai boleh menyejukkan kulit anda yang terbakar akibat sinaran matahari. Hiris nipis tembikai lalu tekan-tekan selama 20 minit pada wajah yang sudah dibersihkan, lalu bilas.

Tembikai mengandungi zat astrigen yang bermanfaat sebagai tonik dan mampu menyejukkan wajah yang terbakar kerana matahari.

3. Daun lidah buaya

Ambil beberapa tangkai daun lidah buaya dan patahkan di tengahnya. Ambil lendirnya dan sapu ke kulit wajah sambil mengurut perlahan. Cuba amalkan setiap hari. Pasti anda akan perasan perubahannya nanti.

4. Masker timun dan susu tepung

Ambil beberapa biji timun kecil. Kisar sehingga hancur. Seterusnya campur dengan 2 sudu susu tepung. setelah campuran likat, sapukan ke seluruh kulit wajah seperti masker. Kedua-dua bahan ini mampu menyejukkan kulit yang terbakar.

5. Tomato

Cuci bersih tomato yang hendak di gunakan. Kemudian belah dua. Gosokkan tomato ini pada wajah secara perlahan-lahan. Biarkan ia kering seketika di muka. Selepas 10 minit, cuci wajah dengan air bersih.

cara menghilangkan sunburnNak kongsi cerita sikit ni. Bila bercakap pasal sunburn ni teringat kisah seorang kenalan saya ni yang pernah sunburn teruk di muka. Kulit beliau memang sensitif walaupun duduk di dalam kereta memang tak berani duduk depan.

Tapi setelah mengamalkan 7 paket collagen powder Shaklee sebagai cara menghilangkan sunburn, beliau perasan perubahan kulit yang ketara terutama pada bahagian pipi. Habis sekotak kolagen, memang ternyata kulit semakin cerah.

cara menghilangkan sunburnBoleh baca perkongsian kisah beliau di Collagen Powder Shaklee Testimonial Pengguna.

#1 Testimoni

cara-menghilangkan-sunburn#2 Testimoni

cara-menghilangkan-sunburn #3 Testimoni

cara menghilangkan sunburnJika anda menghadapi masalah kulit sunburn dan sensitif, tapi rasa agak leceh untuk menggunakan dan menyediakan 5 bahan semulajadi di atas, anda harus cuba Collagen Powder. Hasilnya cepat dan anda pasti puas hati.

Untuk dapat kesan yang terbaik, anda perlukan solusi dari luar dan dalam. Memperkenalkan Youth Shaklee, skincare 100% Semulajadi dan terbukti berkesan secara klinikal. Jangan sekali terlepas peluang ini kerana ada promosi hebat Disember 2018 ni dengan hadiah bernilai hampir RM450 menanti anda.

cara menghilangkan sunburnPengedar Shaklee Taiping Simpang dan Kamunting

Shaklee  ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064

 

9 Responses

  1. Perkongsian yang amat bermanfaat, Zumal pun kena sunburn gak…

  2. pengalaman amik collagen mmg terbaik! Kulit rasa lembut je…

  3. Cikna says:

    Lidah buaya tu mmg bnyk khasiatnye….;-)

  4. Sha selalu guna tomato.Best. Cepat je sunburn reda =)

  5. yg tomato tu berapa kerap kena pakai dlm seminggu?

  6. Eli maslin says:

    Yg tomato tu lebih bgus bilas dgn air suam or hangat

  7. Anda ada masalah
    👎Jerawat
    👎jeragat
    👎penuaan
    👎sunburn
    👎berminyak
    👎tona tak sekata
    👎kulit kusam
    Dan byak lagi masalah kulit muka yang sering dialami remaja skrang mahupun dewasa…saya anda mnjual skincare homemade buatan sndiri yg berasaskan kolegen rumpai laut dan strawberry , bebas bahaan kimia dan mmpunyai kllusan KKM. Tiada pengelupasan dan KESAN SEAWAL 3 HARI. Untk makluman lanjut sila Whatsapp ke 0194944265 (free gift mnanti anda)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1
×
WhatsApp Kami untuk maklumat lanjut. Kami sedia membantu anda..